Tak jsem se rozhodl napsat něco aspoň trochu obecně o tréninku. Protože zjišťuji, čím dál tím víc, že tréning je stejnou měrou věda, jako umění. Jako vím že si na sebe pletu bič. Ale vezmu to na sebe, a kousnu do hořkého jablka, a aspoň trochu pro vás zkusím ucelit problematiku oného a udělat v tom pořádek.

(Kdo netrénuje, jen si tak sportuje bez konceptu pro radost, (což je super!!!) prosím ať dál nečte, at pak nemusím číst komenty : „ja sportuju pro radost a neměřím nic..“ atp..)

Takže, uvod do tréningu – kapitola první.

Tak tyhle články budou mít určitě více kapitol, protože takhle obsáhlé téma by vyšlo na knihu, a já si hlavně chci ulehčit práci, protože tohle a tyto obecné principy, (které jsou obsahem tohoto prvního článku) opakuji neustále na všech našich kurzech – odteďka budeme tedy jen přeposílat linky.

TAKŽE, KAPITOLA PRVNÍ.
Na co trénovat.

Vždy si vzpomenu na pár hlášek svých kamarádů : Např : „nesnáším slovo trénink..“ (Perry) a nebo Martin Valenta :“Aby ty tréninky za něco stály, musíte na ně chodit..“ a podobně. Pojďme si to nějak obecně principiálně sladit. Nejdříve totiž musíme :

1. Vybrat si sport.

Toto je stěžejním problémem mnoha lidí, včetně mě v minulosti. Baví vás kolo, běhání, lezecká stěna, plavání, sqash, fočus, lyže. Všechno to chcete dělat, a přitom být dobrý ve freedivingu. Inu, kousněme do hořkého jablka, a přiznejme si, TAKHLE TO NEJDE. Nikde nepíšu, že to již nesmíte dělat. Jen to, že to musí mít koncept. Musíte si vybrat hlavní sport.
Takže jsme si vybrali, že freediving, ano ? Dobře.

V tom případě se ostatní aspoň trochu celoročně proveditelné sporty (např. běžky tím pádem vynechávám, chápete) posouvají do kolonek „doplňkové sporty pro freediving“ kde jsou používány k :
- nabrání kondice (kolo, běhání, stěna, plavání)
- vyčištění hlavy (kolo, běhání, stěna, pochybuju že posilka)
- získání maximální síly (např posilka, kolo, běhání, stěna)
- útěku od domácích prací (vše)
ale kde člověk primárně nemá cíl s nikým soutěžit ani se porovnávat. Je nutné pochopit, že freediver, který běhání používá jako tréning na freedivng, nebude nikdy tak dobrý jako běžec, který si tento sport vybral jako svůj „SPORT“. Okej ? Máme ?

2. Stanovit si realistické cíle.

Takže v tuhle chvíli si doma sednete, vyndáte si výpisy z učtů, otevřete flašku Božolé, pustíte Kabáty a proberete to se ženou/rodinou/přítelkyní/šéfem. Je třeba si stanovit realistické cíle v škatulkách :
- finance (na co mám aniž bych přišel o bydelní/ kalhoty/přísun živin) a tím pádem, kolik do svého sportu v horizontu roku mohu investovat.
- sociální mantinely (na co mám aniž bych přišel o přítelkyni, manželku, děti, kamarády) aneb kolikrát týdně/měsíčně/ročně mohu využít finance viz bod výše.
- fyzické schopnosti (jsem tlustej a hulím 30/den) které jsou odvislé od letos naplánovaného cíle.
a tím začnete definovat bod 3, který je asi nejůležitější :

3. Tréninkový plán.
Tak a tím se dostáváme ke stěžejnímu tématu, které už asi bude potřebovat nějaké příklady, ok ? Ale malinko se rozepíšu.
Dneska máme milion přístrojů, meřících to, ono, laktát, VOmax, TF, kadenci, vertikální oscilace, Watty, rozbory toho a onoho. A přitom, co je nejdůležitější ? Stanovit si tréninkový plán s tužkou, papírem, a koupit si u vietkongu stopky a kuličkový počítadlo. Jo, k tomu se dostaneme.
Takže, jdeme na ten tréninkový plán, ano ?
Vezmu nějakého našeho studenta.

A, sedne si a jedeme.
VYBRAL SI FREEDIVING.
Má čerstvě po bazénovém kurzu Pool only, a chce prostě potápět. Takže si napíše REALISTICKÉ CÍLE VE ŠKATULKÁCH, viz výše.

B,
Co chci a mohu dělat.
Takže jdeme trénovat na freediving, takže to si bude chtít do bazénu, a pak někde taky nabírat nějakou tu kardio, vytrvalost, a max sílu a to se dělá lépe mimo vodu. Takže si napíše :
- mohu chodit do bazénu 3x týdně. (cca 3000 za celosezoní permici)
- mohu dělat statiky na gauči. (zadarmo)
- mohu chodit běhat/kolo,atd… 2x týdně. (zadarmo)
- mám 20km od domu lom, kde je to 2Om hluboký (par výletů tam cca 2000,-)
- chci jen v září k moři na týden vyzkoušet co jsem se naučil. (cca 15.000,-)

C,
takže si rozepíše tabulku, kde bude :
- druh tréninku (běh,kolo,bazen,lom,posilka…)
- plán (napr pondělí – kolo, bazén)
- dodržení plánu (ano, ne, a hlavně proč)
- hodnoty jednotlivých sportu (např :plavání, doba, km.)
- pocity (jak ten den tréning šel)

Tohoto muže být celá řada, screenshot mého tréninku je třeba tady :



Tak a začne se podle toho řídit.
Máme ?

Ufff.
Tak to by pro začátek stačilo. Nebudu do vás hustit více, protože více nemá absolutně cenu. Už jsem si na cca 700 lidech ověřil, že to prostě nemá cenu. Většina z lidí si nestvoří ani CÍL, ani KONCEPT. Pak nemá cenu chodit dva dny v týdnu rubat dlaždičky, když to nikam nevede.
TAKŽE, POJĎTE SI SEDNOU, A PROMYSLET SI CO S TÍM FREEDIVNGEM / BIKINGEM / BĚHÁNÍM…ATD CHCETE DĚLAT.

Pokud se jen bavit, je to super.
Pokud trénovat, je třeba tomu dát koncept.

Na závěr uvedu příklad. Mnoho lidí teď mi říká. „Martine, jsem se ted nějak nezlepšil. Plavu pořád to kilo…“ Mnoho z lidí totiž zapomíná, že posun nemusí být v metrech, sekundách, taky může být v tom, co všichni opomíjíme – ve vnímání míry námahy.
POKUD JSI PŘED ROKEM PLAVAL UW 100M, a umíral jsi u toho, letos plaveš UW 100M 1Ox do hodiny (ale víc to nejde) tak jsi se zlepšil, chápeš ? Máme data. A můžeme cílit tvůj trénink dál, přesněji, atd. Ty můžeš.

O tom tohle celé je.
Je nesmysl, poslouchat nejlepší lidi na světě a dělat si tréninky podle nich. Jsou mimo vaší realitu. Od mala plavali, běhali, jezdili na MX, rally, cokoliv – a tobě je 3O a chceš dělat trénink jako oni. Nikoliv, takhle to nejde. Ne pokud to nejsou výborní trenéři, s chutí se individuálně věnovat každému jednomu z vás od začátku. (to nezplatíte).
Ale - pokud budeš makat na fyzičce, a hlavně POSLOUCHAT SVOJE TĚLO, jak reaguje na zátěž, odpočinek, jídlo, atd, a hlavně si z hlavy vymažeš nerealistické cíle, pak teprve se můžeme i sami se sebou někam dostat.
Začátek je dycky, dycky v hlavě.

- Mějte plán -

Více příště, ano ? Ale máte domácí úkol. Splnit bod 1,2,3.

PŘÍŠTĚ TO BUDE O OBECNÝCH PRINCIPECH TRÉNINKU.

Pro všechy co něco dělají –
sepsal Martin, obecně.




Martin Cheníček a Mirlik Pytlík

FII - FREEDIVING
INSTRUCTORS
INTERNATIONAL
PimpYourLife.cz academy
Level I instructor
Level II instructor
Asistant instructor
Pranayama instructor
Advanced safety
CPR, OXY provider

eMail :
seven20@volny.cz
Freedive web :
www.PimpYourLife.cz
Lifestyle MAG :
www.720.cz
Facebook :
www.facebook.com/720.cz
Skype : carys720
Martin GSM
: +420 777 266 305
Mirka GSM : +420 602 626 184