Máme novou hračku - Brbiščica cave

Martin
Autor
Martin Cheníček

Takže jsme tu zpět na Viru, a protože jsem se tuhle dočetl něco o krásný jeskyni kousek od nás, tak jsme si tam s Mirly udělali vejlet.
A jaký to bylo ?
Pár slov a fotek vevnitř.
BOŽÍ !

Mno, máme sice jen RIB 520 ale zase jste koupil hodně silnej motor, tak si tak ráno koukám na mapu a řikám si : "Jo, Marťo, do je datelný." Sice je to asi 90km, ale kdo se na gumáku bojí, nesmí do vody, jak se tak přeneseně říká.

Tak jsme se brzy ráno vydali, protože na odpledne hlásej hardcore a já už tam na 3m vlny šplhal, a tak to máme naplánovaný uplně super.

V 6:00 vstávačka, balíme pár tyčinek a 1O l vody a 20l benzínu, kdyby motor žral víc než zdrávo, a už jí v 7:30 valíme směrem Sestrunj, kolem vraku Ledenik, směrem na Veli Rat a pak pořád dál a dál. Jedu pořád tak 50km/h, což mám změřený, že mi to jede jak z praku a skoro nežere.

Voda je klidná a tak jsme za hodinku na místě. Nad jeskyním systémem je cedulka, takže je to v pohodě nalezitelné, nehledě na to že Jan Kepič vydal u něj super mapku, kterou jsme stáhli.

Mimochodem všude okolo je 60+m hloubka asi 50m od břehu, takže tady by to nebylo vůbec špatné udělat si celodenní vejlet - ale to až někdy jindy - a spojit to s deeptrainingem.

Mno jdeme do vody, hned z první koukám do jeskyně a plavu tam a zpět abych to očíhnul.
Jeskyně je v hloubce cca 9-10m, vstup dlouhý asi 50 sekund od zanoření do vynoření, když nechvátáš. V centrální čísti je to naprostá magie, a po chvíli nacházíme několik děr, kterýma se to dá zkrátit, nebo další, do zadní části vedoucí tunel, čímž se to dá celé v podstatě proplavat.

Což pak děláme, pěkně v kuse na jeden nádech, což už je na 2min v pohybu.

Nádhera.

Nějak se tu nemužu dostatečně vyblbnout, takže jdeme ještě o kousek dál, a tam je další jeskyně, teda spíš taková průrva, kde se dá zaplavat do hodně ně velký psychedelie...tmy, bubáka, a tajemných zvuků vlnek protékajících škvírami ve skalách.
Nádhera, prostě nádhera.

Dvě hodiny ve vodě utekly jako peníze z kampeliček v devadesátejch letech a my dostatečně vycachtaný a já s kontem 30 ti ponorů v nohách a plicích citím, že je třeba sbalit ploutvičky a mazat dom. Protože na 13h slibovali Jugo.

Cesta domů je opět hodinka, po nádherně klidné hladině s jen dvěma nebo třemi průlety vzduchem, protože lodní provoz je značný a vlny zákeřný. A jsme doma.

Tak a co napsat závěrem ?

Tohle byla jedna z nejhezčích jeskyň, co jsem v Chorvatsku viděl a prolezl. Moc se mi to líbilo, a určitě se sem ještě vrátíme, ale asi až příští rok - je to totiž fakt dálka a určitě sem nepojedeme v rámci kurzů - jedině, pokud koupíme ještě větší loď. Což je tak nějak v plánu.
Uvidíme.

Well, končím.

Opět mi Chorvatsko ukázalo, že se tu ještě máme co učit, že tu je stále život, pod vodou na co koukat, a voda má lepší viditelnost, než v Egyptě. a Bali dohromady.

Když teda víš, kam jet.

Martin
Článek pro vás napsal
Více článku od autora

Jsem Martin Chenicek, a freedivingem se zabývám již roky. Prošel jsem si za svůj život mnoha sporty na vrcholové úrovni, plavu maratony, běhám kolem 100 km týdně, lezu po skalách, závodil jsem 10 let na snowboardu a sjezdovém kole, skáču z letadla a jezdil jsem závody na silničních motorkách. Jsem člověk, který sportu a jakékoliv činnosti v pohybu, dává ve svém životě první místo.