Tak se nám blíží to naše léto v Chorvatsku, já už tu jsem a pročítám si záznamy vás všech za posledních 7 let tady odsud. A jak si to tak čtu, začíná být víc než jasná určitá opakující se událost – a to je : „Přehnané očekávání od sebe sama (studentů) až po hledání odpovědnosti za své selhání někde jinde (buddy, instruktor, počasí, atd) : ) Tak si to nazveme pracovně : výmluva. Haha.



No, tak si jen tak rychle kousněme do hořkého jablka, a řekněme si to na rovinu v několika bodech. Bude to pravda, a bude bolet, ale taky vám to umožní se nad sebou zamyslet a trochu si učesat to, co děláte před výletem sem, nebo kamkoliv za freedivingem. To bych rád..

1, Ano, něco vás mohu naučit, když neumíte nic. To se to dělá samo, a i z úplných nováčků se dá vytvořit během pár dní člověk slušně potápějící do 20m. To jo.

2, pokud už jste po level 1 u FII tak potápíte 20m a co dál ? No dál už je třeba aspoň trochu začít něco dělat. Přednášek na toto téma jsem vám udělal spoustu, ale společným bodem je uvědomění si : DONEKONEČNA TO SAMO NEPŮJDE. Takže aspoň trochu před kurzem nežrat junkfood, fastfood, hnusfood, pověnovat se moderaci alkoholových dýchánků a típnout to poslední zvaňháro aspoň 10 dní před kurzem. OK ?

3, pokud už jste dosáhli (a nebo saháte) na 30+ a chcete hlouběji tak je tu teď přesně ta část pro vás. Od těchto hloubek se pro většinu z lidí stává freediving trochu obtížným, zmiňme například nutnost jinak vyrovnávat tlak ve středouší, změnit vyvážení, umět pracovat s reziduem a nebýt ztuhlej jak Zeman po borovičce. A pro vás tu mám pár věcí, které jste si možná neuvědomili, ale jsou to věci jež ovlivní váš freediving opravdu hodně. Pojdme na ně.

Takže :

Otázka č.1.
Třénujete na suchu uvolnění měkkého patra, Epiglotis, kontrolu pozic jazyku ?
Hele, musíš to trénovat..Celej rok nic neděláš, a pak přijedeš k moři a čekáš že to půjde. Trénuj tyhle věci na suchu doma - totiž když se potápíš 1-2 za rok, tak se to kupodivu nezlepší. Dělejte Eql tréninky ! Na suchu. Pak budeš vědět co dělat ve vodě, bude to automatika. Když budeš trénovat bez těhle elq.technik na suchu, bude to pomalý, a nebo to nepujde, či to bude stresující,nudný. Je to lehké, jen je třeba to dělat.

Otazka č.2.
No kolik vzduchu mužeš vzít sebou dolů vlastně ?

Potápíš dolu, plíce se zmenšují, jak se hrudník zmenšuje. Jak jsi hlouběji, nemůžeš už tak dobře eqalizovat. Čím víc vzduchu se tím pádem vezme do plic na hladině, tím hlouběji můžeš jít i s horšima equalizacema, a to je důvod, proč tolik lidí pakuje, místo toho aby pracovalo na flexibilitě.

A z toho vyplývá otážka č.3
Víš, jestli máš dobrou stlačitelnost hrudního koše?

Když jdeš hlouběji, hmotnost vody okolo tvého hrudníku zmenšuje tvoje plíce. Eql se stavají složitější. Tím víc jak jsi schopen nechat si slačit hrudník, tím hlouběji mužeš jít. Je tu hodně fatků, jak stlačitelný tvůj hrudník je, branice, všechny svaly okolo hrudníku, atd. Ale hlavní je tedy brácho strečing, strečing, strečing !

Ale to není vše, protože otázka č.4
Jak jsi schopen se nechat slačit ?
Určitě jste někdy zažili, že jste selhali v hloubkách, byla to chvíle, kdy se tvůj hrudník příliš stlačil a tebe to vystresovalo. Když chceš aby byl tak malý jak je možné, je třeba mu POMOCI :  zaujmout perfektní pozici, svěsit ramena, nechat ruce uvolněné, předklonit hlavu, i za cenu zkažení streamliningu. Mnoho začátečníků nechá svalovou tenzi na zádech, ramena vyprsí dozadu, s představou že budou vypadat krásně rovně - a zničí si uvolněnou pozici – plíce se dostanou na limitní hodnoty objemu DŘÍVE.. To ti zhorší eql., poškodí plíce, hrtan, cokoliv z PT traktu. Hlavní je se např nezaklánět, tzn nekoukat kde jsi, protože to ti zmenší hrudník opravdu hodně a skoro znemožní dostat další vzduch pro eqvalizaci a taky muže vést k velkým problémům.

5, Jak silný je tvůj MDR reflex ?

Čím víc krve se dostane z periferií do středu těla, tím menší prostor bude v hrudníku pro stlačení vzduchu. Plíce se stavají menšími, ale hrudník zůstává ve stejném objemu ! MDR je odvislý od jak často trénuješ, potápíš, atd, a je to individuální. Když dlouho netrénuješ, mel bys začít v malých hloubkách a adaptovat se na MDR. Čím silnější, tím budeš moci lepe a dele equalizovat… Jasné jako facka.

No a jdeme na otázku č.6, jak hluboko mužeš udělat Moutfill ?
Mnoho lidí dělá raději MF dříve, protože naplní tváře a ústa dříve a muže equalizovat lehčeji. Lepší je ale trénovat tak, že budeš chodit tak hluboko jak je možné, bez mouthfillu, a MF by měl být až ta poslední možnost, než začneš FF. Vysvětlím pak osobně na kurzu, ano ?

7, jak často Equalizuješ?
Poslední frentzel, poslední MF. Tak jak to funguje. Zavřeš epiglottis, necháš vzduchu v ústech. Utvoříš si tlak v ústech, a ten tlačí naproti Epiglostisu. Vždy při vytváření tlaku, muže se stát, že na nedostatečně zavřený, nebo např unavený glottis bude vyvíjen větší tlak než glottis je schopen vydržet. A vzuch uteče někam kam nechceme. Trénujte s EQ tool, a nebo jen s balónkem – je to funkční. Známá věta – „Co neuděláš na suchu, neuděláš ve vodě.“ Taky mužeš pak vyrovnávat s dobrou technikou o něco později. Neříkám, že máte trénovat flexibilitu ušních bubínků haha. Ale lépe s vyrovnáváním hospodařit. Cesta je také naučit se (nebo aspoň zkoušet) kontinuální vyrovnávání. Vše probíráme, tak zkoušejte. Klidně doma. Klidně hned až dočtete tuhle stať.

Není to jen o vyrovnávání, ovlivnuje váš ponor taky TECHNIKA.
8, technika freedivingu.
Aby jste mohli vyrovnávat, musíte na to být 100 procentně soustředění. A JSME U TOHO, KDO SE JEŠTĚ SOUSTŘEDÍ NA TO CO PÍŠU, A NEBO UŽ ZKOUŠÍ NĚJAKY POSTUPY hahaha ? Jsme nedočkavý. Děsně.
Takže proč soustředění na techniku - Protože svaly na eql jsou velmi malé a slabé, silově to nepůjde. Když technika není super, hodně se trápíte. Když máte špatný freefall, nebo techniku kopu, či se točíte u lana atd… nebo když máte spatnou techniku zanoření, netrénujte techniky vyrovnávání pro velké hloubky. JE TO BLBOST. Nejdřív dolaďte zanoření, pak technika kopu, pak teprve techinka FF, pak teprve technika pro hloubky stran eql cvičení pro hloubky, vždyť je to jasné, ne ?

9, Alfa Omega : Jsi v pohodě ?  
Voda má velkou sílu a poslední slovo, nezapomeň, že freediving by měl být zábava, jestli nejsi v pohodě, okamžitě se uklidni, a jdi do vody až budeš v pohodě. : ) Nenech se rozhodit číslama ostatních, jejich pokroky, atd. Prostě jsi tu sám, ty, a jde jen o tebe : )

 A z toho vyplývá č.10 : relaxace, relaxace, relaxace.
Když nejsi v pohodě s ponorem co právě děláš, proč v něm pokračuješ ? Ztratil jsi alfu i omegu freedivingu (č.9) a když nejsi v pohodě, budeš vystresovaný, a to samozřejmě znemožní equalizaci, zvýší spotřebu kyslíku, pan Murphy dostanen větší prostor, atd.. Když prostě nejsi v pohodě s ponorem co právě děláš, vrat se na HLADINU, UKLIDNI SE, PROMYSLI TO, ZKUS TO ZNOVA. A nebo to vzdej a zkus to další den. Když totiž děláš PersonalBest, měl by jsi byt na 100 procent jistý co děláš!!! Při PB není čas řešit skills, prostě by to neměl byt trénink – je to přeci pokus o rekord, vše by mělo být dokonalý. Negativní myšlenky, atd, musí zůstat mimo vodu - vše by mělo byt v relaxu. Když jsi relaxovaný, soustředíš se jen na to co máš dělat, a to je FF uvolnění, equalizace, atd..jak začneš mít pochybnosti, znovu opakuji - NEMÁŠ DOLE CO DĚLAT.

Tak, to je pro dnešní večer vše co jsem chtěl říci.
Promyslete to, a proberte si sami ve svých hlavičkách, kde máte ty největší možnosti jak se zlepšit, a pojďme na to. Já jsem na vás nachystaný a těším se co tam společně napadáme.

Díky za váš čas k přečtení, snad vám to k něčemu bude : )

PS: Ano, je toho mnohem víc, a každý to má jinak, toto co jsem tu sepsal je tak nějak obecně zunifikováno z toho co jsem zažil, kde se co dočetl, viděl, diskutoval.

Mějte modré dny.

Martin,

FII - Freediving instructors internationaltel :
+420 777 266 305
mail : seven20@volny.cz 
mail : PimpYourLife@outlook.com
Facebook : https://www.facebook.com/720.cz
webovky freediving : www.pimpyourlife.cz/
webovky lifestyle : www.720.cz