Freediving v horách Švýcarska.

12. 5. 2014 Blog
Martin
Autor
Martin Cheníček

Tak jak už jsem mnohokrát zdůrazňoval, freediving má mnoho podob. Někdo honí výkony, a MČR je pro něj vším, někdo se soustředí na hloubky, či časy při statikách dosažené, a jiný zase chce být jen ve vodě, jedno jak. Všechny formy jsou skvělý. Všichni děláme ten nej sport.

Já se soustředím na „aplikaci freedivingu“. Kdekoliv, kdykoliv, jakkoliv s kýmkoliv. Chci s vámi a freečkem cestovat, kolem světa, na nádech.

Chci vám přinášet rozmanitost.
Tímhle výletem, se nám to určitě povedlo.
Více uvnitř.

Tak myšlenka potápění v horách ve mně vzklíčila poprvé asi v době, kdy jsem uviděl první ledovcové jezero, a zvyklý na české hnusné tmavé lomy, jsem si řekl – tak tady by to mohlo být ono.  Když jsem se pak při našich bikových roadtripech dozvěděl, že švýcarsko nabízí mnoho, a to dokonce nejen v jezerech, ale hlavě ŘEKÁCH, byl směr již jasně daný.

To musíme zkusit.

Shánění materiálů o přesných lokalitách bylo docela složité, protože i když tu asi pár lidí již bylo, souřadnice nemá vlastně nikdo...nevadí, neprocestoval jsem hory jižní Francie na vlastní gumy abych se zalekl nějakých dvou údolí v jednom kantonu Švýcarska. Směle do toho, Martine.

Co složité nebylo, bylo shánění lidí co na trip pojedou. To jsme nečekal. Hned jak jsme to vypsali, jako roadtrip za freečkem v řekách, hned se přihlásili dva kousky – Petr a Roman, a posleéze přibyli ještě Jenda a Honza, Andy a Ali. Já a Mirly jako velitelé, a směle do toho.

Švýcarsko je pekelně drahý stran ubytka, takže mě moje cena 4900,- pro studenty/roadtripery trochu vyškolila, neboť akce aka 500 euro za ubytko nebyla ničím výjmečným. Nakonec jsem to nějak splácal dohromady a do ceny jsme se vešli. Ale příště – si snad radši půjčíme megaobytňáka : )

Jednoho jsme měli, a postavil jsem v něma obyjeváček pomocí šroubováku a ruční pilky. Postel 2/2 a kuchynku z T5, namontováno za 5 minut a už vyzvedáváme študenty v Praze. Cesta držím plyn zlehka, to auto jede jak kráva a i přes ty hory a 120 kmh si to bere užasných 9,5 litru pekelně drahé švýcarské nafty.

Celou cestu leje, a trochu s obavami sleduji co se bude dít s hladinou řek.
To je taky to jediné, co tě tady může stopnout – hladina řek, která muže vystoupat až o 2O metrů výše (fakt – kdyby jste viděli fotky Ponte Brolla při tání, nechápete. Most, pod nímž jsme potápěli, je ve výšce přes 2Om a hladina při záplavách je těsně pod ním…)

Naštěstí, a to jako fakt, jsme měli zaplacený počásko. Takže ve středu při příjezdu do Avegna (cesnice na Maggia valley) leje, jenže mi se po ubytku a přespání budíme do jasného slunečného rána, kdy teploměr už v 9h ráno ukazuje 16 a během dne se vyšplhává na 23C. Pecka.
Jedeme tedy na první z vyhlídnutých lokalit, což je Ponte Brolla již výše zminovaná, na Maggia valley. Tady těsně před Ponte slejzáme dolů, nacházíme soutěsku a jdem smočit palec, jestli je vše ok.
Trochu nám tuhnou úsměvy. Voda má 10 spt a není to prdel. I když vlastně jo, je, protože když tam skočíš…začne zábava.

Protože jsem už v proudech něco napotápěl, dávám nějakej breefing, aby mi nelezli do skulin, kam zanáší proud, aby se drželi prostředkem, a vynášeli se do tůní bokem, kdyby byla krize…všichni jsou ready a my se tam cachtáme, dle možností a stupně tělesné zmrzlosti, kolem hodinky.
PS : šílenci v yamamotech i déle : )

Následuje chilloutek a sušení a ohřívání na sluníčku. Dneska to nějak nehrotíme, a odjíždíme odpoledne zpět na apartmán (kterej máme fakt blizoučko a dokonce se mu na zahradu vešel náš autobus) a odpoledne následuje hodina jogy. První hodiny jogy učím fakt nerad, ale teorie a nácviky dechových technik, cviky na roztažení  uvolnění hrudníku, a principy a mechanismy jsou základ, na něž se pak již dá stavět jakékoliv cvičení…well done.

Odpoledne také odjíždíme do udolí  Vesacza kouknout na další lokalitu, kterou chce udělat v pátek. Nacházíme jí, je boží, fotíme fotky do katalogu „Redneck and Beauty“ a už se těšíme na další den.

Večer následuje výživa, u níž baštíme ty naše šlichty :)
A spát.

Další den je teda ještě krásněji, teplotoměr se šplhá na 25C a my jí mažeme do Vesazca – Lavertezzo. Románský most, tak známý z fotografií na gůglu, je ve skutečnosti ještě mocnější a jeho zábradlí u kolen nevzbuzuje zrovna velkou důvěru.

Zde je to na freediving jako stvořené. Kaňon s nádhernýma žulovýma stěnama, vyhlazenýma tínám a věky téhle řeky, nijak rychlý proud, a slunce pálící do skal na nichž se před/po ponorech válíme – BEST.

Hloubka v téhle lokalitě je krásných 8-9 metrů, a když skočíš na začátku „lokality“ pod vodu, jedeš jak ve vlaku až na konec, aniž bys jedinkrát kopnul, a jen se vyhýbáš jak letadlo kamenům roztroušeným po dně…
Nakonec nacházíme i jeden průlez, takže se hrabem uzkou dírou, víříme písek, a jsme šťastný jak malý děcka. Někteří z nás jsou však ještě nenabažení, takže následuje hecunk, a odchod nahoru na most, kde za mohutného povzbuzování : „buzno, buzno !!“ víš, že si to rozmyslet nesmíš.
A David a Jen se nerozmýšlejí, a plácaj tam tu vejšku. Nechápu nic, a sklízí zasloužený potlesk publika, které nechápe co to přijelo za UKáčka.
Nikdy není pozdě mít štastné dětství !

Sušíme se a odjíždíme po žrádýlku na další lokaci, což je zpět v Maggia river, kde to teda již neí takové ono, ale chceme dát dva ponory, takže dáváme. Proud je tu silnější, a zátočiny mocnější, bouldrujeme po dně a schováváme se do zákrytů za kameny, prostě blbneme až do 19h veče, kdy konečně volíme strategický ústup na Apartmán. Tenhle den byl fakt našlapanej.

Večer párty a povídání o free ve všech jeho podobách. Kluci už mají taky něco napotápěno, takže ladíme společný zážitky, a tréningy, a vůbec vše okolo free. A o půlnoci spinkati. Zítra nás čeká poslední den potápění – a pro úspěch dnešního skákání do vody jsme připravili na sobotu naprostou lahůdku !

V sobotu tedy jedem na místo na Maggii, kde se pořádají závody Red Bull Cliff dive. Prostě skoky do vody. Když skoky do vody, tak tam musí být hloubka, a někteří z nás chtějí hloubku v řece – proč tedy ne !

Po chvíli pátrání to nacházíme. Jediným úskalím je to, že je to přesně pod výpustí elektrárny, a varovné cedulky, že že otvor 2 x 3 metry začne kdykoliv chrlit vodu, kamení, a bahno některé z nás malinko psychicky deptá : )
Nicméně slunce svítí, v horách neprší, proč by se jako měla řeka náhle zvednout, nevím, takže velím : „K vodě!“ a bouldrujeme trojkovým terénem k úpatí přehrady. Stojíme cestou dolů na hraně skoku a můžu říct, že ti cliffdiveři zřejmě trpí jakýmsi poškozením mozku. Protože, tohle, ehm – 25m – je moc.

Dole je to ale fakt Maggické. Ticho, jen kapky vody, a sem tam šumení potůčku, a do toho tůň jak z Pána prstenů, prostě nádhera. Teplota vody je trochu příjemnější (o stupeň, hehe) a tak opět pryž a prozkoumat to tady.
Probíhají sázky, jak to asi bude hluboký, což nakonec není tak moc, jak někteřé (hahaha, 30m) tipují. Na dně nám vzpomínky na Orlík evokují dva jutové pytle s podezdřelým obsahem, ale jinak je to krása – viditelnost parádní a dno má dokonce svou „jeskynní atmosféru“ s Haloclinou jak z Mexica.

Tady Andy natahuje Slackline, takže chodíme, potápíme, opalujeme se, a celkově se bavíme. S Mirly procházíme ještě tůně dál po proudu, a nacházíme nádhernou duhu za vodopádu na dosah ruky…využ jste si někdy sáhli na duhu ? My ano…

Kluci dávají dva ponory, blbnou jak malý a nakonec nás zažene až přicházející pozdní hodina. Balíme se teda, a s únavou, ale spokojeností na maximu opouštíme tuhle poslední nádherou lokalitu.

Odjíždíme zpět do Apartmánu, den se připozdívá, a počasí se lehce mění. Dnešek byl naším posledním dnem tady, a posledním dnem, kdy bylo hezky. Od neděle již hlásí déšť. Neskutečné, jak to vyšlo…v podstatě, na hodiny. Po příjezdu na apartmán začíná pršet…

Večer se dělá krásně a tak naposledy sedíme venku a povídáme o životě ve zvuku lidského dechu. Poslední doušek a spát. Zítra jedeme domů…

Odjezd v neděli je ve znamení pohody. San Bernardinu pass nás trochu zaskakuje teplotou, a dává nám najevo spolu s deštěm, že jsme měli veliký štěstí na počásko. 4 dny slunce a teploty 25 stp, když v ČR je 9 a tma…bylo neuvěřitelné.

Nasazujeme tempomat, já spím za volantem a dodž nás veze zpět do reality z magie švýcarských řek a hor.

Závěrem pár vět ode mne…

Tenhle trip…se povedl – díky skupině moc fine lidí, která tam s námi jela. Díky počasí, který bylo best a řece, která dala co mohla, abychom byli spokojený. A pro mě osobně – opět splněný sen. Potápět se v řece, a za sebou mít zasněžené horské štíty, a na pláži deku ve vyhřátém písku…větší kontrasty jsem ještě nezažil.

Jsem obohacen.
Děkuji.

A zase někdy, něco, trochu jinak.
Vy s námi.
My s vámi.

Martin a Mirka – Ma Mi team.
Květen, 2014

PS :  pak že nemáme žádné pěkné fotky : )

Martin
Článek pro vás napsal
Více článku od autora

Jsem Martin Chenicek, a freedivingem se zabývám již roky. Prošel jsem si za svůj život mnoha sporty na vrcholové úrovni, plavu maratony, běhám kolem 100 km týdně, lezu po skalách, závodil jsem 10 let na snowboardu a sjezdovém kole, skáču z letadla a jezdil jsem závody na silničních motorkách. Jsem člověk, který sportu a jakékoliv činnosti v pohybu, dává ve svém životě první místo.